lördag 17 november 2012

Svart Sabbat för Dean Martin

Folk börjar fråga mig om mina framtidsplaner. Vad ska jag göra med mitt liv? Vad är mitt mål?
Jag vet inte vad jag ska svara, kan jag säga att eremitism är ett delmål? Det genererar ju i och för sig inga pengar, så jag måste hitta en inkomstkälla också.
Men tanken slog mig denna morgon, när jag bryskt väcktes av ett telefonsamtal från min författarkollega 8:43.
- "Öööööh" svarar jag.
- "Ligger du och sover?"
- "Eh, ja."
- "Jag trodde du alltid var uppe tidigt."
- "Nej, det är du som alltid är uppe tidigt, inte jag" skriker jag, "dra åt helvete nu, så ringer jag dig sen Skånefitta."
Han förstör naturligtvis min oroliga sömn och jag har svårt att somna om. Varför ringer han mig tidigt en lördag? Därför att han är ensam och behöver uppmärksamhet. Det är inte lätt att endast ha sin hund och en grinig jävel som mig som livets konstanter. Denna uppmärksamhet alltså. Alla vill ha den, på ett eller annat sätt. Några söker den och dess tvilling Bekräftelsen på sorgliga sätt och andra gör det lite mindre fult.
Här kommer då idén till en framtida inkomstkälla:
Livshantering för bekräftelseluder.
Måndag: Föreläsning om grundläggande problem och hur man känner igen beteendet hos andra och sig själv.
Tisdag: Föreläsning om strategier för att få bekräftelse och uppmärksamhet, utan att bete sig som ett luder.
Onsdag: Ledigt, alla deltagarna behöver en dag för att smälta insikten om att de är för jävla sorgliga.
Torsdag: Strategiworkshop, arbeta fram hållbara modeller och metoder för att få det som de strävar efter.
Fredag: Konkretisering av individuella strategier, hemläxan är att prova dessa under helgen.

Utdrag ur måndagens föreläsning:
- Att skriva facebookstatusar som till exempel: "Fan ta den här dagen, vilken jävla skitdag, jag hatar mitt liv" är bekräftelseluderbeteende. Ditt enda mål med en sådan status är att få dina vänner att fråga varför, skicka "styrkekramar", göra hjärtan i kommentarsfältet eller trösta dig på ett eller annat sätt. De ger dig uppmärksamhet och bekräftelse, ja, men du förtjänar den inte. Om du vill ha riktigt uppmärksamhet och bekräftelse, då ringer du någon och pratar med den personen om varför din dag har varit skit, ge fan i att fiska bekräftelse på facebook. En sådan status förtjänar inte något annat än att alla dina vänner tar bort dig från newsfeeden.
Kom också ihåg att det finns människor som inte orkar läsa sig igenom dina särskrivningar, ditt ointressanta liv och luderbeteendet, men som är vän med dig på facebook därför att det skulle generera sura miner om de skulle "unfrienda" dig. Dessa kommer att ta bort dig från newsfeeden, om de inte redan gjort, såvida du inte skärper till dig.

En annan idé jag fick var rehabkurser för sexmissbrukare. Jag har inget sexliv att tala om, så om jag genom mitt ofrivilliga celibat kan hjälpa någon med problem så vore det omänskligt av mig att inte göra det. Jag är en filantrop av rang, en människoälskare, människokännare och vurmare för samhällets utsatta. Jag ser det som min roll i världen att hjälpa de trasiga själarna som fastnat i missbrukarnas träsk.
- "Hur lyckas du se till att åka hem själv varje kväll?" frågar alla kursdeltagarna.
- "Jag vet inte riktigt" svarar jag. "Någonstans tror jag det bara handlar om att jag är mig själv."
- "Vad menar du med att 'bara vara dig själv'?"
- "Ja, alltså, jag låtsas ju inte att jag är något jag inte är, jag ironiserar över allt jag gör, hatar världen med ett leende på läpparna, säger precis vad jag tycker i alla känsliga frågor och ifrågasätter allas politiskt korrekta ståndpunkter. Jag backar inte för att kritisera normativa multikulturalister eller kulturrelativister och uppmanar människor att vissa människor inte är värda besväret. Jag brukar även svänga mig med uttryck som 'världen är ju en påse skit', 'nej, det är inte särskilt kul att leva', 'tillvaron är meningslös' och sådant annat slagkraftigt."
- "Ja, nu förstår vi varför du alltid lyckas åka hem själv. En imponerande taktik!"
Alla klappar händerna och jag bugar och bockar. Jag ger dem hemläxa, alla ska prova min taktik och på måndagen veckan efter är alla helt deprimerade för att taktiken fungerar felfritt och ingen fått ligga under helgen. En kille lyckades inte ens få med sig en prostituerad hem, för hon blev så deprimerad av hans (min) syn på tillvaron.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar